Ako a prečo vzniklo Slovak Tasto Duo
Zoskupenie Slovak Tasto Duo vzniklo v roku 2005 na pôde Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Táto základná informácia nám však nepovie veľa o jeho úspešnom a hlavne perspektívnom fungovaní. Vznik zoskupenia a tiež jeho zameranie na slovenskú hudbu bolo postupné a predovšetkým zložitejšie. Slovak Tasto Duo v zložení Trangošová a Matejčík vďačí za svoj vznik náhode a pochopiteľne ich spoločná spolupráca neprišla zo dňa na deň.
Prelomovým okamihom pre dvojicu sa stal už v uvedenom roku koncert v Trenčianskej galérii, kde účinkovali ako sólisti. Po koncerte v Trenčíne si pokusne dohodli spoločné vystúpenie na základnej umeleckej škole v Novej Dubnici. Miesto bolo určené vtedajším pôsobením Ivany Trangošovej, ktorá v tejto škole vyučovala. Michal Matejčík bol zase jej niekdajším absolventom. Poslednú skladbu spomínaného koncertu, prídavok úspešného vystúpenia hrali spoločne. Skladbu od Astora Piazzollu pritom po prvý raz nacvičili asi len pol hodinu pred koncertom. Toto prvé spoločné vystúpenie na obidvoch spôsobilo a tým vznikla myšlienka vzniku klavírno-akordeónového dua. Duo sa zameriava na interpretáciu skladieb slovenských súčasných autorov a spolupracuje s významnými hudobnými skladateľmi.

Foto: Koncert v Novej Dubnici
Už samotnú myšlienku vzniku zoskupenia sprevádzala vízia obohatiť súčasnú slovenskú komornú scénu novým typom hudby. Na realizáciu tohto náročného cieľa je dôležitá spolupráca so skúseným odborníkom akordeónovej hudby. Ako umeleckého poradcu si duo vybralo Borisa Lenka. Výber bol jednoduchý. V čase, keď sa začali vytvárať základné črty komorného zoskupenia, bol Boris Lenko jedným z mála aktívnych akordeonistov, ktorý mali praktickú skúsenosť s klavírno-akordeónovým duom. Už po prvých spoločných nácvikoch sa objavil problém s literatúrou. Slovak Tasto Duo veľmi rýchlo pochopilo, že diela Astora Piazzollu, na ktoré sa spočiatku upriamili, sú pred odborným publikom brané len ako vyššia forma populáru. Siahli preto po inom, náročnejšom materiáli.
Tento dobrý, a ďalšie smerovanie udávajúci, krok komplikoval obmedzený výber lietaratúry v knižnici a Hudobnom fóre. Presne tri notové originály napísané pre akordeón a klavír od Ilju Zeljenku (3 Skladby pre akordeón a klavír) sa stali jadrom repertoáru zoskupenia. Prostredníctvom Borisa Lenka teda oslovili skladateľa Petra Zagara, ktorý nezištne daroval dve skladby, pôvodne skomponované pre Borisa Lenka (Ciaccona I a Ciaccona II). Keďže skladby Ilju Zeljenku a Petra Zagara boli svojim rozsahom veľmi krátke, museli pátrať ďalej. Vďaka náhode sa k Michalovi Matejčíkovi dostal bulletin z koncertu v Nitrianskej galérii, kde 12. septembra 2006 koncertovalo duo Marika Kormanová (akordeón) a Andrea Mudroňová (klavír). Na koncerte sa predstavili skladbou Jevgenia Iršaia – Turbulencia.
Michal Matejčík sa napokon rozhodol navštíviť samotného autora a požiadať ho o noty. Jevgenij Iršai bol veľmi ochotný a okrem poskytnutia notového materiálu bol ochotný skladbu s duom nacvičiť. Neskôr sa ukázalo, že táto spolupráca bola pre duo najväčším prínosom, keďže Jevgenij Iršai neskôr napísal ďalšie dve skladby pre akordeón a klavír. Po naštudovaní získaného repertoáru duo hľadalo fórum, kde by mohlo svoje nové hudobné smerovanie predstaviť širšej verejnosti. Hľadali pódium, vďaka ktorému by sa myšlienka slovenskej súčasnej komornej hudby (akordeón/klavír) dala uviesť do života. Za takéto fórum si vybrali Medzinárodnú akordeónovú súťaž v Poprade (2007). Rozhodli sa po prvý raz prezentovať výlučne repertoárom zloženým so slovenských súčasných kompozícii.
.jpg)
Foto: Koncert v Mirbachovom paláci
Po nečakanom úspechu v Poprade získali ďalšie kompozície od skladateľa Milana Nováka, Jána Jenču a Vladislava Šarišského. Pre ďalšie smerovanie dua bola súťaž v Poprade viac než len strategicky dôležitá. Ostatné smerovanie bolo prirodzeným výsledkom novátorskej práce Slovak Tasto Dua. Trangošová s Matejčíkom začali pravidelne koncertovať, zúčastňovať sa interpretačných kurzov, súťaží a čo je najdôležitejšie, dostali sa do povedomia odbornej i širšej verejnosti. Ako absolútne potvrdenie správnosti nastúpenej cesty bol veľmi úspešný koncert v rámci Nedeľného matiné v Bratislavskom Mirbachovom paláci.